Medieoligarkerna i Sverige

Kort info om Medieoligargerna i Sverige, hämtad från Golbal Politics

I Usa kontroller 2019 fem företag 90 % av medierna. 1983 var det 50 företag som kontrollerade medierna i landet

Dessa företag äger medieföretag av en enda anledning och det är att öka ägarnas vinster . De har ingen anledning att bedriva grävande journalistik eller kritisk journalistik för att avslöja maktmissbruk eller förtryck. Deras ägare och annonsörer har inte heller något intresse av att deras läsare och tittare reagerar på den ekonomiska krisen eller det snabbt växande klasskillnaderna genom att göra uppror på något sätt. Inga konspirationsteorier behövs här. Det är de 1%-en som gör en bruttovinst på den politik som bedrivs.

Hur det ser ut i Sverige

I Sverige ägs medierna i huvudsak av Bonnierkoncernen och Schibsted. Rejäla bolag med stor finansiell makt. Bonnier omsatte senaste räkenskapsåret 30 miljarder sek och Schibsted omkring hälften 15 miljarder.

De som har makten över dessa bolag har alltså stora ekonomiska resurser för att via medierna skapa opinioner. Bonnier är ett familjeföretag och familjemedlemmarna är strategiskt utplacerade på nyckelposter inom koncernen. Schibsteds ägarförhållanden är mer komplicerat. Företaget finns på börsen och vem som helst kan köpa aktier i bolaget. Överlägset största ägare är Blommenholms Industrier AS. Här ligger makten över Schibstedt,

Ett annat problem för yttrandefriheten är att så gott som alla etablerade media får sin information, sina nyheter från ett fåtal stora nyhetsbyråer, bl a Reuters. Rapporteringen blir snarare strömlinjeformad är kritiskt analyserande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *